Vil du have maksimal effekt af din hjemmeside? Et lækkert og indbydende design er selvfølgelig et plus, men det er primært teksterne på din hjemmeside, som sørger for, at din hjemmeside får en god placering i søgemaskinerne. Og en god placering er nødvendig, hvis du vil have besøgende på din hjemmeside.
Du kan selv arbejde med optimeringen af din hjemmeside i 3 trin, som er til at have med at gøre:
- først skal du lave en søgeordsanalyse
- så skal du skrive tekster ud fra de ord, som du har fundet frem til
- til sidst skal du strukturere din tekst, så den passer til vores adfærd på nettet
En god tekst til din hjemmeside bygger både på en grundig søgeordsanalyse og et godt kendskab til dine kunders behov. Med en lille smule strategi kan du relativt nemt finde frem til de ord, som dine kunder rent faktisk søger på og dermed kan du begynde at levere det indhold, som dine kunder rent faktisk søger. Det betyder, at du får muligheden for at fastholde dine kunders interesse, så de handler hos dig og ikke hos din konkurrent.
Det og meget mere kan du blive klogere på i NemProgrammerings SEO-kursus (reklamelink), som er et online videokursus.
Derfor er søgeordsanalysen vigtig
Måske omtaler du dit produkt med et fagligt udtryk, mens kunderne kalder det for noget helt andet. Måske har du optimeret din tekst til et ord, som meget få søger på, men du ligger trods alt nummer 1 på det ord. Det er bare skønne spildte kræfter, når ingen søger på de ord, som står i teksten på din hjemmeside.
Derfor kan det være en rigtig god idé for dig at lægge mærke til, hvilke ord dine kunder bruger, når du taler med dem. Det vil give dig et godt udgangspunkt for det videre tekstarbejde.
En søgeordsanalyse vil afdække
- hvilke ord folk søger på
- hvor ofte folk søger på et bestemt ord
- hvor stor konkurrencen er på et bestemt søgeord
- gode alternative søgeord
Herefter kan du udvælge de søgeord, som skal udgøre ét emne for en tekst til din hjemmeside. Ved at flette ordene ind på strategiske steder i din tekst, vil du have nemmere ved at sikre dig en god placering i Google, så du kan blive fundet af dine kunder.
Folk bruger nettet til at søge efter information, som de skal bruge her og nu.
Derfor skal du skrive gode tekster
Folk bruger nettet til at søge efter information, som de skal bruge her og nu. Det betyder, at de er meget målrettede og utålmodige, så du har ganske få sekunder til at fange deres opmærksomhed. Faktisk skal du allerede vække deres interesse i selve søgeresultatet på Google med en beskrivelse af, hvad folk vil få ud af at klikke sig ind på lige præcis din hjemmeside.
Inde på selve din hjemmeside skal du så præsentere det, som du lovede allerede i Googles søgeresultat. Ellers kan du godt vinke farvel til dine kunder i løbet af 1-2 sekunder.
Formår du at levere det indhold, som folk efterspørger, vil du opdage, at folk også linker til din hjemmeside helt af sig selv. Det er drømmescenariet for enhver ejer af en hjemmeside, for Google opfatter et link som en anbefaling, og det har ret meget at sige i forhold til, hvordan Google samlet set vurderer en hjemmeside. Derfor findes der også folk, som ene og alene lever af at bygge links til forskellige hjemmesider.
Derfor skal du strukturere din tekst
Når vi læser på en skærm, skimmer vi teksten, indtil vi finder nogle ord, som fanger vores interesse. Professionelle hjemmesidetekster tager højde for denne adfærd ved at
- præsentere det vigtigste først
- være præcise, konkrete og objektive
- bruge et letlæseligt sprog
- indeholde mange overskrifter
- give overblik med lister
- have meget luft i teksten
- være skrevet med et specifikt formål for øje
Når du kombinerer alle disse tricks, kan du skrive en tekst, hvis emne tydeligt fremgår, når læseren lader sine øjne løbe ned over hjemmesiden.
Hvert af dine produkter skal have sin egen side med en tekst, som er skrevet på baggrund af en søgeordsanalyse. Sidst men ikke mindst skal du sørge for at have defineret formålet med hver enkelt af dine tekster. Skal dine kunder foretage et køb direkte på din hjemmeside? Skal de kontakte dig for mere information? Skal de skrive sig op til dit nyhedsbrev? Eller noget helt fjerde? Det er det, man kalder for call to action.
Arbejdet med din hjemmeside slutter aldrig.
Vil du følge udviklingen i dine placeringer på Google?
Der er udviklet mange forskellige værktøjer til at måle udbyttet af optimering af din hjemmeside – blandt andet Morning Score (reklamelink), Google Analytics og Google Webmaster.
Derfor kan du altid følge med i, hvor godt din hjemmeside klarer sig både før og efter, at indholdet har fået et løft. Du kan både måle dine placeringer i Google og hvor mange folk der besøger din hjemmeside – plus en hel masse andet, som kan være nyttig viden i det videre arbejde med at forbedre din hjemmeside.
Tro mig, hvis du er tilpas ambitiøs, slutter arbejdet med din hjemmeside aldrig.
Du skal blot huske på, at optimering af din hjemmeside er et langt sejt træk. Selv små ændringer kan have stor effekt, så det er vigtigt både at være tålmodig, analytisk, organiseret og til tider eksperimenterende.