Du har sikkert allerede hørt om, hvor vigtigt det er for din virksomhed at have en blog på din firmahjemmeside. Det er nemlig en super smart måde at tiltrække folk til din hjemmeside. Men hvorfor er det egentligt det? Helt enkelt handler det om, at jo flere ord der står på din hjemmeside, jo oftere vil den poppe op i et søgeresultat på Google.

Du behøver ikke nødvendigvis at være skrap til at arbejde med søgemaskineoptimering og finde de rigtige søgeord, hvis du i stedet formår at skrive nyttige blogartikler i en lind strøm. Det skader selvfølgelig ikke at fokusere på de rigtige søgeord og optimere dine blogindlæg mod dem, men du kan langt hen ad vejen godt kompensere ved at skrive tit og ofte.

Faktum er nemlig, at vi hver eneste dag søger på kombinationer af ord, som Google aldrig har set før. En bonus er, at jo flere ord vi søger på ad gangen, jo mere har vi pejlet os ind på, hvad vi ønsker os.

Hver eneste dag søger vi på kombinationer af ord, som Google aldrig har set før.

Jeg drømmer fx om en laaang sommerferie i Skotland, hvor min mand og jeg kører hele landet rundt langs kysten. Efterhånden som vi får planlagt turen, skal jeg i gang med at finde steder, hvor vi kan overnatte. Jeg vil selvfølgelig ikke bare søge på “overnatning i Skotland”, for jeg ved allerede, at vi gerne vil ud og se hvaler i Ullapool. I stedet vil jeg søge på “bed and breakfast ullapool”, så vi kan bo i nærheden.

Når vi søger så specifikt, er vi ved at være tæt på dit mål som virksomhed – der, hvor vi er villige til at hive Dankortet frem og blive dine betalende kunder!

 

Skriv om det, som interesserer dine læsere

Alligevel er der mange virksomheder, som konkluderer, at det er spild af tid at blogge. Det handler om to ting: For det første kræver det en vedvarende indsats, hvis din blog skal blive en succes. Det er ikke nok at blogge en gang hver anden måned sådan, som jeg selv har for vane (ups ja, gør som jeg siger, ikke som jeg gør).

Den største fejl, du kan gøre, er at blogge om det, som interesserer dig!

For det andet (og det er det vigtigste) skal du skrive om det, som interesserer dine potentielle kunder. Den største fejl, du kan gøre, er at blogge om det, som interesserer dig! Du går helt sikkert op i det, som din virksomhed beskæftiger sig med, og du kan uden problemer skrive nørdede artikler om en lille detalje. Det kan sagtens være godt til at vise, at du ved, hvad du snakker om, men reelt henvender sådan en artikel sig mest til dine konkollegaer, ikke dine kunder.

Eller du skriver lange blogindlæg om, hvad du har oplevet i din fritid og forsøger at knytte det til et af dine produkter – men desværre kommer det allermest til at handle om dig selv, så læserne surfer videre, inden du kommer til pointen.

Dine læsere vil læse om det, som interesserer lige netop dem! De vil have svar på de problemer, som de bøvler med! De vil vide, hvordan du kan hjælpe dem! Hvis dine blogindlæg giver dem en løsning, vil de måske begynde at følge dig, stole på dig og få lyst til at handle med dig.

 

Spørg din målgruppe om, hvad der driller dem

Husk på, at det helt overordnede formål med din virksomheds blog er at overbevise dine læsere om, at de selvfølgelig skal være kunder hos dig. Derfor skal du tænke strategisk, når du beslutter dig for, hvad du skal skrive om.

Det kræver, at du kender dine kunder, og at du ved, hvilke udfordringer de kæmper med. Som altid skal du derfor lægge godt mærke til, hvad dine kunder skriver og siger til dig. Spørg lidt ind til deres problemer – de vil elske, at du viser interesse og omsorg for dem.

Idéer til, hvordan du kan spore dig ind på, hvad du skal skrive om på din blog:
  • Har du et nyhedsbrev, kan du skrive ud til dine abonnenter og bede dem om at fortælle dig, hvad deres største problem er lige nu.
  • Du kan bruge Google Webmaster Tools til at se, på hvilke søgninger din hjemmeside er synlig i Google. Det er et gratis værktøj, som alle hjemmesideejere kan få god glæde af.
  • Er du i opstartsfasen, hvor du endnu ikke har så mange kunder, kan du i stedet følge med i nogle relevante Facebook-grupper og andre fora på nettet for at få et indtryk af, hvad folk har brug for hjælp til.

 

 

GladDin opgave er så at skrive artikler, som helt konkret giver folk svar på deres problemer. Du vil opleve, at dine læsere bliver på din hjemmeside i længere tid, nogle begynder at abonnere på dit nyhedsbrev, andre vil følge dig på de sociale medier, og nogle vil måske endda skrive en kommentar til din artikel. Alt sammen er det aktiviteter, som viser, at du er på rette spor med din blog, og du vil stille og roligt få flere kunder.

Summa summarum: Vil du have succes med din virksomheds blog, skal du skrive om det, som interesserer dine kunder.