Skriv godt til nettet med disse 20 tips

Hvor tit læser du en artikel på nettet fra start til slut? Nej, vel? Alle vi andre er præcis lige som dig. Vi skimmer en tekst, indtil vores øjne bliver fanget af noget, som vækker vores interesse. Derfor skal din tekst lynhurtigt formidle sit emne og gøre det nemt for læseren at finde den information, som hun leder efter.


Heldigvis er der mange teknikker, som du kan bruge til at gøre din tekst mere overskuelig. Kunsten består i at kombinere dem alle. Det er ikke nemt, men øvelse gør mester. Derfor har jeg samlet disse tips til dig, så du har en tjekliste til næste gang, du skal i gang med at skrive.

Heldigvis er der mange teknikker, som du kan bruge til at gøre din tekst mere overskuelig.

 

  1. Kom til sagen!
    Folk mister lynhurtigt interessen, så drop de lange intetsigende indledninger. Skriv som journalisterne: Det vigtigste først.
  2. Spar på ordene
    Slet MINDST halvdelen af alle ord på din hjemmeside, og dit budskab vil blive tydeligere.
  3. Korte sætninger
    En sætning bør være på 18-25 ord. For korte sætninger kan gøre en tekst lige så håbløs at læse som for lange sætninger, mens sætninger af varierende længde skaber dynamik.
  4. Brug talesprog
    Skriv, så det er til at forstå. Du skal ikke imponere med dit ordforråd, men med din evne til at skrive levende og varieret.
  5. Skriv aktivt
    Udsagnsord skal ende på -r, ikke -s, så det er tydeligt, hvem der gør hvad. Lug også ud i ord, der ender på -ing og -else.
  6. Henvend dig til læseren
    Brug “du” og “man” i stedet for fx “kunden”, så du minimerer distancen mellem dig og modtageren. Lad være med at skrive “De” og “Deres”, med mindre du er kongelig hofleverandør. Det er simpelthen bare for påtaget.
  7. Skriv korrekt
    Stavefejl sender signaler om sjusk, og hvad tænker dine kunder så om dig og dine ydelser? Lad være med at stole blindt på stavekontrollen.
  8. Vær konkret og objektiv
    Folk er på jagt efter fakta, og en konkret tekst er nemmere at forholde sig til end selvfed selvros, som i sidste ende skader din troværdighed. Skriver du, at din virksomhed tilbyder “den bedste løsning”, skal du forklare, hvorfor den er det.
  9. Pas på fagsprog
    Fagsprog hører til blandt kollegaer og er alle tiders, hvis din ikke-fagkyndige kunde skal misforstå dig.
  10. Brug overskrifter – og spar på kreativiteten
    Overskrifter er noget af det første, øjnene ser, men mange læser kun de indledende 2-3 ord, som derfor skal være centrale nøgleord. En god overskrift er kort og entydig, så læseren ikke er i tvivl om, hvad teksten handler om. Slang, fremmedord og metaforer er fy-fy.
  11. Nøgleord først
    Folk ser mest på teksten til venstre, så det er der, du skal fange deres interesse. Start første linje i et afsnit med de ord, der er centrale for dit budskab.
  12. Teksten skal kunne stå for sig selv
    En tekst skal have sit eget afgrænsede emne, for du har ingen kontrol over den rækkefølge, som folk læser dine sider i. Af samme årsag er det forbudt at skrive “som tidligere omtalt” og videre i den dur. Til gengæld kan det være en god idé at slutte en tekst med links til dine andre tekster, som handler om samme emne.
  13. Korte afsnit
    Del din tekst op i afsnit med en ekstra linje mellem hvert afsnit. Luft gør en tekst mere overskuelig og læsevenlig. Begræns dine afsnit til maksimalt 8 linjer og vær opmærksom på, at for mange afsnit på 1-2 linjer får en tekst til at se opløst ud.
  14. Et emne pr. afsnit
    Hvis din læser slår ned midt i en tekst, skal den give mening fra første øjekast. Det hjælper også dig til at holde fokus.
  15. Lav lister
    Lister giver overblik. Så simpelt er det.
  16. Fremhæv med fed skrift
    Understregning er forbeholdt links, og TEKST SKREVET MED STORE BOGSTAVER ER SVÆR AT LÆSE. Kursiv er også svær at læse på en skærm, mens tekst i mange forskellige farver virker rodet.
  17. Tekst i links skal give mening
    Fortæl folk, hvor du sender dem hen. En ordentlig tekst gør det også nemmere for folk at finde det link, som de har brug for. Du må aldrig aldrig aldrig skrive “klik her” eller “læs mere her”. Links skal selvfølgelig være understreget og have en anden farve end den øvrige tekst, så de er til at få øje på.

 

Design din tekst, så den er nem at læse

De sidste tre tips handler i virkeligheden om selve din hjemmesides design. Det har nemlig også ganske stor indflydelse på, om din tekst bliver læst eller ej:

  1. Korte linjer
    Begræns dig til 65 tegn pr. linje. Lange linjer kræver, at man flytter øjnene mere, så det tager længere tid at læse.
  2. Stor linjeafstand
    Din linjeafstand bør være mindst 140% i forhold til tekstens størrelse. Jo længere linjer, jo større skal linjeafstanden være.
  3. Vælg den rigtige font
    Arial og Verdana er blandt de skrifttyper, som er nemmest at læse på en skærm. Vælg også en fornuftig størrelse skrift, som efter min mening er mindst 12px. Husk, at hvis din hjemmeside er responsiv, skal teksten være nem at læse på både små og store skærme.

 

Det allersidste tip – som måske også er det bedste

Skriv godt og få succes med din hjemmeside

Nu har du fået en række tips til, hvordan du kan fastholde de læsere, som surfer ind på din hjemmeside. De har forhåbentligt åbnet dine øjne for, at der er stor forskel på, hvordan man bør skrive til henholdsvis de trykte og de digitale medier.

Mit sidste gode råd til dig er at fokusere på én ting ad gangen, når du skal skrive en tekst til din hjemmeside. Lad være med at forsøge at inkorporere alle 20 råd på én gang.

Fokuser på én ting ad gangen.

Start fx med at luge ud i alle de overflødige ord. Når du har gjort det, kan du dele din tekst ind i afsnit og formulere nogle sigende overskrifter. Derefter kan du beslutte dig for, om det vil være relevant at sætte noget af teksten op som en liste med punkter. Sådan kan du skridt for skridt arbejde med at forbedre din tekst.

Til sidst vil jeg lige banke ind i hovedet på dig, at du altid skal huske tip nummer 7 på listen – nemlig at læse korrektur. Selv den bedste forfatter kommer til at ramme forkert på tasterne, og det sender desværre et kedeligt signal til dine læsere om, at du måske har haft lidt for travlt.