WordPress er et godt system til at bygge hjemmesider i, når man vil arbejde med søgemaskineoptimering – også for begyndere. Men hvad er søgemaskineoptimering, hvorfor er det så vigtigt, og hvordan optimerer man WordPress til søgemaskinerne?

Søgemaskineoptimering bliver ofte forkortet til SEO efter det engelske begreb search engine optimization og handler kort og godt om at optimere en hjemmeside, så den klarer sig bedst muligt i en søgemaskine.


De populæreste søgemaskiner i Danmark i oktober 2016:

  1. Google – 97,55%
  2. MSN – 1,38%
  3. Yahoo – 0,93%
  4. AskJeeves – 0,14%

Kilde: GemiusRanking

Når du taster nogle ord ind i Googles søgefelt, er det ikke tilfældigt, hvilke sider Google viser dig. Der sker en nøje afvejning af, hvor godt indholdet på en hjemmeside matcher det, du leder efter ud fra forskellige kriterier som fx om dine søgeord står i sidens overskrift.

Har du en hjemmeside, hvor du forsøger at sælge et produkt eller en service, er det pokkers vigtigt, at dine kunder kan finde dig i Google. Bare glem andre søgemaskiner som fx Bing, for Google dominerer danskernes bevidsthed totalt.

En undersøgelse udført i 2012 viste, at den hjemmeside som ligger øverst i et søgeresultat hos Google i gennemsnit fik 53% af alle kliks, nummer 2 fik 15%, mens nummer 5 kun fik 4%. Alene forskellen på at ligge nummer 1 eller 2 er enorm, og sammenligner man med undersøgelser fra tidligere år, bliver det vigtigere og vigtigere at ligge nummer 1.

Det bliver vigtigere og vigtigere at ligge nummer 1 i Google.

Ønsker du, at din WordPress-hjemmeside skal klare sig endnu bedre, end den gør nu i Google, kan du relativt nemt selv gøre lidt mere for at forbedre din hjemmesides placering. Jeg har samlet en liste med nogle af de ting, du kan gøre som det første, hvis du er begynder ud i SEO:

 

Fjern fluebenet i “Fortæl søgemaskinerne at de ikke skal indeksere dette websted”

Du finder denne mulighed i administrationspanelet under Indstillinger > Læsning. Normalt er der ikke sat et flueben der, men kig hellere lige efter, at det ikke er sat ved et uheld.

 

Ret url’s til undersider og blogindlæg, så dine søgeord indgår

En url er adressen til en hjemmeside. I WordPress hedder en url typisk noget med ?p=123, hvilket ikke giver mening for Google.

Hvis du går ind i administrationspanelet, kan du under Indstillinger > Permanente links ændre indstillingen fra standard til navn på indlæg. Det giver dig mulighed for at flette de søgeord, som du vil findes på, ind i url’en.

 

Forkort url’en

Google kan ikke lide lange url’s, så fjern alle de små unødvendige ord som fx til, fra, hos, med, din og så videre, så din url kun består af de vigtigste nøgleord.

Du kan rette url’en under hver side og blogindlæg i administrationspanelet. Gå ind på den side, du vil rette, tryk på “Rediger” lige under overskriften, slet de overflødige ord, tryk på “OK” og tryk på “Opdater”.

 

Omdøb standard-kategorien til noget mere relevant for din blog

WordPress placerer automatisk alle dine blogindlæg i kategorien “Uden for kategori”, men det kan du nemt lave om på.

Gå ind i administrationspanelet under Indlæg > Kategorier og hold musen hen over kategorien “Uden for kategori”. Klik på “rediger” og omdøb kategorien til et overordnet emne, som dækker alle de emner, du har planer om at skrive om på din blog.

På den måde har du taget højde for, at du måske kommer til at glemme at placere et blogindlæg i den mest relevante af dine kategorier.

 

Installer et plugin, der kan hjælpe dig med at holde styr på, hvor meget du skal SEO-optimere

Yoast SEO er et godt og populært plugin til WordPress, som kan hjælpe dig med at få struktur på dit SEO-arbejde. Det kan blandt andet holde øje med, om dine søgeord indgår alle de strategiske steder.

Der findes andre SEO-plugins til WordPress, men Yoast er bedst i forhold til hastigheden på din hjemmeside, og det er vigtigt, fordi Google blandt andet vurderer en hjemmeside ud fra, hvor hurtig den er.

Du installerer Yoast på denne måde:

  1. Log ind i dit administrationspanel
  2. Klik på “Plugins” i menuen til venstre: Menuen folder sig ud, og du skal klikke på “Tilføj nyt”
  3. I søgefeltet ude til venstre skriver du navnet på det plugin, du ønsker at installere – i dette tilfælde skriver du “Yoast SEO”
  4. Du får en liste med forskellige plugins. Find det rigtige plugin i listen og tryk på “installer nu”
  5. Klik derefter på “Aktiver”
  6. Klik på “Installerede plugins” i menuen til venstre
  7. Find det nye plugin i listen og tjek, at det er aktiveret. Hvis det ikke er, skal du klikke på “Aktiver”
  8. Nu har du adgang til dit nye plugin via menuen ude til venstre

 

Fjern kategorier og tags fra Googles søgeresultat

Kategorier og tags er en måde at linke artikler sammen, så det er nemt for besøgende at navigere rundt på din hjemmeside. Du må gerne bruge dem, men problemet med både kategorier og tags er, at de kan skabe undersider med identisk indhold eller såkaldt duplicate content, hvis du fx bruger de samme to tags til alle dine artikler, og det kan Google ikke lide.

Løsningen er at fjerne både kategorier og  tags fra Googles søgeresultat, og det kan du gøre ved hjælp af plugin’et Yoast SEO.

Når du har installeret Yoast SEO, går du ind i SEO > Titler & Meta > Taksonomier og sætter flueben ud for “noindex, follow” under henholdsvis Kategorier og Tags. Husk at gemme!

 

Skriv gode og lange artikler

Det er næsten det vigtigste råd. Jo mere tekst der står på din hjemmeside, jo flere besøgende vil du få på din hjemmeside.

Man kan ikke sige noget entydigt om, hvor lang en artikel skal være for at klare sig godt i Google, men 200 ord er helt sikkert for lidt. Hvor lang en artikel skal være vil afhænge af emnet, men som udgangspunkt skal du sørge for at komme i dybden med dit emne. Tro dog ikke, at lykken er gjort ved at skrive en masse snik-snak bare for at få længde på din artikel.

Du skal tage din læser seriøst og give dem den information, de kommer efter, så de bliver på din side. Google kan måle, hvor længe folk opholder sig på din side, hvis du som så mange andre har installeret Google Analytics på din hjemmeside, eller hvis folk ser din hjemmeside i browseren Google Chrome.

Hvis folk surfer ind på din hjemmeside, men lynhurtigt klikker sig væk igen, vil Google vurdere, at indholdet på din hjemmeside ikke er så relevant, og så vil den ryge længere ned i søgeresultatet.

Jo mere tekst der står på din hjemmeside, jo flere besøgende vil du få på din hjemmeside.