Lynkursus i farvernes ABC

Farverne på din hjemmeside er vigtige. Forskellige farver appellerer til forskellige mennesker, og nogle farver sender signaler om det ene eller det andet.

Blå er fx den foretrukne farve blandt både mænd og kvinder. Det er en rolig og harmonisk farve, som symboliserer stabilitet, loyalitet og balance, så hvis du kigger dig lidt omkring, vil du opdage, at mange virksomheders logo er blå.

Et vellykket webdesign kræver selvfølgelig, at der er harmoni mellem de farver, som du bruger på din hjemmeside. Du skal være forsigtig med at bruge for mange farver på din hjemmeside – en gylden regel er, at man begrænser sig til 3 farver  – og så bliver det pludselig ekstra vigtigt at vælge de rigtige farver. Du kan fx bruge en kontrastfarve til at fremhæve de vigtigste ting som fx en købeknap i en webshop, så kundernes øjne automatisk søger mod knappen.

En tilpas stor kontrast er også vigtig for at gøre en tekst så læsevenlig som mulig – men for stor kontrast er faktisk heller ikke rart for øjnene. En sort tekst på helt hvid baggrund er ikke så rar at læse, så det kan være en god idé at bløde den ene af disse farver op. Vælg fx en meget mørkegrå tekst eller en råhvid baggrund.

Du skal også huske at tage højde for, at mange er farveblinde. 8% af alle danske mænd er født farveblinde. De fleste farveblinde har problemer med røde og grønne farver, men man kan også være farveblind over for blå og gul.

Det kræver altså lidt overvejelse at vælge de rigtige farver til din hjemmeside. Rhea Lelina Manglapus har lavet denne video, som på 1½ minut forklarer alle de centrale begreber i farveteori som fx kolde og varme farver og relationerne mellem farver på en lækker visuel måde.

Er du nysgerrig efter at vide mere om, hvordan vi opfatter farver alt afhængig af vores alder, køn og kulturelle baggrund, er Joe Hallocks undersøgelse også et besøg værd. Hvis du vil dykke endnu dybere ned i forskningen om farver, kan du finde masser af referencer til andre forskere på hans hjemmeside.