Når du bygger en hjemmeside, skal du altid tage udgangspunkt i dine besøgende. Det gælder både, når du designer den, og når du skriver tekster til den. Du skal huske på, at du kender tankerne bag din hjemmeside og indholdet på den, så du vil tage mange af tingene som en selvfølge.


Andre personer skal derimod lige lære, hvordan de finder rundt på din hjemmeside og måske endda sætte sig ind i et emne, som de ikke ved særlig meget om. Det er lidt lige som, hvis du skulle læse en tekst på russisk.

I praksis bør du altid prioritere indholdet på din hjemmeside højere end designet. Har du skrevet dine tekster, inden du begynder at bygge en ny hjemmeside, har du automatisk gjort dig nogle tanker om strukturen – det vil sige hvor mange sider der skal være, og hvad de skal handle om – og samtidig har du et meget bedre overblik over, hvordan du skal designe selve layoutet på hver enkelt side, så dit design kan fremhæve dit budskab.

Jo mere tekst der er på din hjemmeside, jo større er sandsynligheden for, at du bliver fundet via en søgemaskine.

Sidst men ikke mindst er det selve teksten på din hjemmeside, som afgør, om du bliver fundet i en søgemaskine som Google. Vi søger jo på ord, når vi skal finde information om et emne. Derfor er den gyldne regel, at jo mere tekst der er på din hjemmeside, jo større er sandsynligheden for, at du bliver fundet via en søgemaskine, fordi din hjemmeside indeholder flere forskellige kombinationer af ord.

Som det fremgår af nogle af de artikler, som jeg linker til lidt længere nede, skal du ikke bare fylde din hjemmeside med ligegyldig tekst. Du skal have et budskab, og du skal formidle det klart og tydeligt, hvis du vil sælge varen.

 

Gode artikler om at skrive til nettet

Der er forsket meget i, hvordan folk opfatter en hjemmeside første gang, de surfer ind på den. Her har jeg samlet en række links til artikler, som jeg vil anbefale dig at læse.

 

How we really use the web

Steve Krug: Don't Make Me ThinkEt kapitel fra bogen “Don’t Make Me Think”, som er et hovedværk inden for brugervenligt webdesign. Konklusionen er, at vi har travlt, vi skimmer teksten, vi prøver os frem, og vi klikker på det første link, som ligner noget, vi kan bruge. En af pointerne i bogen er at fjerne alle overflødige ord, så din tekst står så skarpt som muligt. Kan du lide dette kapitel, vil jeg varmt anbefale dig at læse hele bogen. Du kan købe den hos Saxo.

 

Jakob Nielsen er en internationalt anerkendt ekspert i brugervenlighed på nettet. Han udgiver mange forskningsbaserede artikler, hvor jeg vil fremhæve disse:

 

How Users Read on the Web

Folk læser ikke teksten på en hjemmeside. I stedet scanner de teksten, indtil de finder noget, som de kan bruge. Du skal indrette din hjemmeside efter denne adfærd, hvis du vil ud med dit budskab. Det betyder, at du skal dele din tekst op i mange afsnit med sigende overskrifter, fremhæve vigtige ord med fed skrift, lave lister og fjerne overflødige ord.

 

Use Old Words When Writing for Findability

Du skal tale samme sprog som din målgruppe, hvis de skal finde dig på nettet. Når folk skal finde den information, som de har brug for, bruger de typisk Google til at søge efter de ord, som falder dem ind. Google matcher deres søgeord med de ord, som står på din hjemmeside, så derfor skal du vide, hvad hr. og fru Jensen kalder dit produkt eller din ydelse.

 

F-Shaped Pattern for Reading Web Content

Vi læser ikke hver eneste linje på en hjemmeside. I praksis læse vi de første par linjer, hvorefter vi begynder kun at læse de første ord på de efterfølgende linjer. Du skal derfor præsentere din vigtigste pointe allerførst i din tekst, og du skal indlede overskrifter inde i teksten med 1-2 nøgleord, som opsummerer indholdet i et afsnit klart og tydeligt.

 

Ofte undersøger man brugervenligheden på en hjemmeside ved at registrere folks øjenbevægelser, når de skal finde rundt.

 

Eyetrack III: What we saw when we looked through their eyes

46 personers øjenbevægelser blev registreret, mens de læste nyheder på nettet. De brugte mest tid på indholdet i øverste højre hjørne. Ofte læste de kun de første ord i overskrifter og indledninger. Korte sætninger blev læst mere end lange sætninger. Undersøgelsen er fra 2004, men jeg vil mene, at den stadig er relevant.

 

Sidst men ikke mindst vil jeg fremhæve en række forskellige artikler, som du kan downloade som pdf:

 

Når svage læsere bruger hjemmesiden

Et bud på guidelines til webredaktører i det offentlige om at gøre hjemmesider brugbare for svage læsere.

 

Analysis of a very large web search engine query log

Forskningsbaseret analyse af søgninger foretaget i Alta Vista, som er en gammel søgemaskine fra før Googles tid. Konklusionen er, at folk kun kigger på søgeresultaterne på den første side, og at de som regel ikke prøver at søge på andre ord, hvis de ikke har held til at finde det, som de søger. Det er en gammel undersøgelse, men mit indtryk er, at folk ikke er blevet meget bedre til at udnytte en søgemaskine. Det understreger endnu en gang, at du skal flette relevante søgeord ind i dine tekster.

 

Searching the web: The public and their queries

Endnu en ældre forskningsbaseret artikel (det var sådan noget her, jeg beskæftigede mig med, da jeg var studerende), hvor man har analyseret søgninger foretaget i Excite, en gammel søgemaskine som sjovt nok stadig eksisterer. Artiklen konkluderer blandt andet, at folk søger på få ord ad gangen og at de laver mange søgninger på kombinationer af ord, som er unikke. Det vil sige, at der hver dag bliver lavet søgninger, som aldrig er set tidligere. Det kan du udnytte ved at skrive meget tekst på din hjemmeside.