Vil du gerne have indblik i, hvordan du kan forbedre din hjemmesides position i Googles søgeresultater? Så kommer du næsten ikke uden om at bruge et eller flere SEO-værktøjer til at analysere din hjemmeside. Der er efterhånden udviklet mange gode professionelle SEO-værktøjer, som hver især har deres styrker.

Heldigvis kan du i mange tilfælde også få adgang til en gratis version, som giver dig mulighed for at teste et SEO-værktøj, inden du beslutter dig for, om du vil at købe et abonnement. Eller måske finder du ud af, at den gratis version er alt rigeligt, hvilket sagtens kan være tilfældet, hvis du kun vil arbejde med SEO på din egen hjemmeside.

 

Gratis SEO-værktøjer til at analysere søgeord

To af de vigtigste parametre i SEO er søgeord og links. Søgeordene er det, som folk taster ind i fx Google, og som bliver matchet mod indholdet på en helt uoverskuelig mængde af hjemmesider. Derfor er det helt centralt, at du fletter de rigtige søgeord ind i blandt andet teksterne på din hjemmeside – men lad være med at spamme dine tekster med et bestemt søgeord. Husk også at bruge forskellige varianter og synonymer.

 

1Google Suggest

Google Suggest (som også bliver kaldt for Google Autocomplete) er de forslag, som Google viser dig, når du begynder at taste ord ind i Googles søgefelt. Forslagene er baseret på populære søgninger, og det kan være en god måde at få inspiration til relevante søgeord.

2Übersuggest

Übersuggest trækker data ud fra Google Suggest og giver dig overblik over forskellige varianter af et søgeord. Det er ret nemt at bruge Übersuggest. Du skal bare skrive et ord, vælge typen af søgning og sprog, inden du klikker på “Suggest”. Så får du en liste med ord afledt af dit søgeord. Har du fx søgt på “kloak”, vil du få ord som “kloakarbejde”, “kloakmester”, “kloakrør” og så videre, som du kan dykke dybere ned i ved at klikke på et af ordene og derefter klikke på “Expand this keyword”.

Ulempen ved Übersuggest er, at den ikke viser antal søgninger på ordene, så her må du fortsætte arbejdet i fx Google Keyword Planner.

3Google Keyword Planner

Google Keyword Planner er en del af Google AdWords. På dansk hedder den også søgeordsplanlægning. Du finder den ved at gå ind i Google AdWords, klikke på “Værktøjer” i menuen og derefter vælge “Søgeordsplanlægning”. Her kan du vælge den funktion, der hedder “Hent data om søgevolumen og tendenser” og taste dine søgeord ind.

Resultatet er ikke vanvittigt præcist. Undersøger du fx ordet “kloakrør”, vil du finde ud af, at der hver måned bliver lavet mellem 1000 og 10.000 søgninger på dette ord. Oplysningerne om, hvorvidt konkurrencen på et søgeord er høj eller lav er kun relevant i forhold til, hvis du vil bruge søgeordet i en AdWords-annonce på Google.

4Google Webmasters

En af mine personlige favoritter er oversigten over søgetrafik i Google Webmasters. Når du har tilmeldt din hjemmeside her, kan du efter nogle dage begynde at se, hvordan din hjemmeside placerer sig i forskellige søgninger.

Det kræver selvfølgelig, at de relevante søgeord faktisk står på din hjemmeside, så jeg plejer at tænke strategisk og få flettet ord, som jeg gerne vil have data på, ind i en relevant tekst. Det kan fx være ord, som du har fundet ved hjælp af Übersuggest.

I Google Webmasters kan du nemlig se det faktiske antal søgninger på et bestemt ord i modsætning til Google Keyword Planner, som bare giver dig et løst overslag. Det er en lidt langsommelig måde at lave søgeordsanalyse på, men den kan være god, når du mangler inspiration til nye artikler om emner, som giver søgetrafik til din hjemmeside.

5Storybase

Et af de bedste SEO-værktøjer til søgeordsanalyse lige nu må siges at være Storybase. Her kan du få en virkelig bred indsigt i antal søgninger på forskellige ord, finde masser af longtail søgeord som det er nemt at ranke på OG finde relaterede søgeord som hjælper med at gøre din tekst mere relevant og dermed bedre placeret i Google. Faktisk kan du som noget helt unikt også få data på både køns- og aldersfordeling på de forskellige søgninger.

6Keyword Shitter

Hvis du bare har brug for en lang liste med afledninger af et søgeord (det man kalder for long tail keywords), så kan Keyword Shitter lynhurtigt hjælpe dig. Det eneste du skal gøre er at taste dit søgeord ind i den store boks, og så får du en lang liste med ord, som du kan bruge i dine tekster.

Til gengæld får du ingen oplysninger om antal søgninger, så dem må du finde ved hjælp af et andet SEO-værktøj.

7MOZ Keyword Explorer

Vil du vide, hvor vanskeligt det er at komme til tops på et bestemt søgeord? Svaret kan du finde hos MOZ Keyword Planner. Du kan ovenikøbet også få oplysninger om sandsynligheden for, at folk klikker sig videre ind på en hjemmeside i det søgeresultatet, som Google præsenterer, og en vurdering af, hvor relevant det er at arbejdet med det pågældende søgeord.

8Ahrefs Content Explorer

Er du nysgerrig efter at se de populæreste hjemmesider med et bestemt søgeord, kan du selvfølgelig bare lave en søgning i Google…sådan da, for der er faktisk forskel på, hvad Google finder til os ud fra vores tidligere adfærd på nettet. Men hvis du laver samme søgning i Ahrefs Content Explorer, kan du se, hvad der bliver delt mest på de sociale medier. Disse artikler kan du analysere videre på ved at få vist søgeord, artiklernes længde, domænets styrke og meget mere.

 

 

Gratis SEO-Værktøjer til at tjekke links

Links bliver brugt af søgemaskinerne til at vurdere kvaliteten af din hjemmeside, og derfor er de særdeles vigtige, hvis du vil have en god placering i en søgemaskine.

I dag er der meget fokus på kvaliteten af links frem for kvantiteten, hvilket blandt andet betyder, at du skal arbejde på at skaffe links fra relevante sider. Du kan formentlig finde masser af inspiration, hvis du analyserer de links, som dine konkurrenter har skaffet til sig selv.

9Ahrefs Site Explorer

Det bedste værktøj til at analysere links er efter min mening Ahrefs Site Explorer. Du skal bare sætte adressen til en hjemmeside ind, og så kan du se, hvor den får sine links fra. Du kan se, hvor mange links der er skabt, om de er dofollow eller nofollow, den geografiske fordeling, hvor stærke domænerne er – og du kan helt specifikt se, hvem der linker til hvem.

Mange andre SEO-værktøjer tilbyder lignende services, men Ahrefs har den mest omfattende base i forhold til danske hjemmesider.

10MOZ Open Site Explorer

MOZ Open Site Explorer ligner langt hen ad vejen Ahrefs Site Explorer – men den tilbyder en ekstra service i form af en spam score, som du kan bruge til at vurdere kvaliteten af et link.

 

 

Der findes mange mange flere gratis SEO-værktøjer, som du kan bruge i din jagt på en god placering i Google. I denne omgang har jeg dog valgt at begrænse listen til mine egne favoritter, fordi jeg synes, det er bedre at lære nogle få værktøjer rigtig godt at kende for at udnytte deres fulde potentiale frem for at bruge mange værktøjer ganske overfladisk.